Aparat zapłonowy CIH

Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 145
Rejestracja: 10 czerwca 2008, 09:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Kowal » 16 maja 2012, 21:05

Witam
Dzisiaj zdemontowałem aparat zapłonowy, ponieważ pojawił się luz na ośce aparatu. Niestety po rozebraniu okazało się, że tokarz tak jajebiście wymienił mi tulejki w aparacie, że szlag trafił ośkę aparatu. w grę wchodzi tylko wymiana całego aparatu, ale po zgłębieniu tematu numerów seryjnych wyszło najaw, że w moim 2.0E mam zamontowany aparat 0231170153, który dedykowany był do silnika 1.6N. I teraz mam pytanie...miał ktoś możliwość porównania pracy silnika na aparatach zapłonowych od innych pojemności w silniku CIH. Według numerów katalogowych, dla każdej pojemności i w zależności od wersji N, S, E są inne aparaty zapłonowe, pomimo identycznego wyglądu zewnętrznego. Domyślam się, że różnica tkwi w wadze ciężarków przyśpieszacza odśrodkowego, ale może w czymś jeszcze. Oczywiście, co za tym idzie pojawiło się kolejne pytanie...czy silnik nie rozwijał pełnych osiągów na niewłaściwym aparacie?
Co myślicie?


Awatar użytkownika
Qbasslodz
Posty: 1213
Rejestracja: 12 marca 2008, 10:32
Lokalizacja: łódz

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Qbasslodz » 16 maja 2012, 21:19

Temat znany od dawna.Każdy aparat z ciha innej pojemności jest defacto inny.Z doświadczenia w silniku 2.4 zły aparat <od dużo mniejszej pojemnosci > zniszczył silnik a mianowicie wypaliła się dzióra w tłoku.Tak więc jeżeli przekładasz aparat to przynajmniej z pojemności zbliżonej a nie jak w tym przypadku gdzie w 2.4 narozrabiał aparat z 1.9 n....

Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 145
Rejestracja: 10 czerwca 2008, 09:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Kowal » 16 maja 2012, 21:45

Człowiek się całe życie uczy ;) Zakładam, że fabrycznie silnik 2.0E wyposażony był w aparat bezstykowy, a taki mi się nie przyda. Najbardziej więc zbliżony do właściwego powinien być aparat od 2.0S o numerze 0231170188?
Dysponuje ktoś takim? :roll:

Awatar użytkownika
czaroodziej1
Posty: 172
Rejestracja: 05 maja 2011, 11:40
Marka: opel manta xxl
Silnik: 2,2 cih 195ps
Rok produkcji: 1986
Gadu-Gadu: 0
Lokalizacja: W-wa

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: czaroodziej1 » 17 maja 2012, 10:05


Awatar użytkownika
Qbasslodz
Posty: 1213
Rejestracja: 12 marca 2008, 10:32
Lokalizacja: łódz

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Qbasslodz » 17 maja 2012, 10:26

Zgadza się, ale bez względu czy rozdzielacz czy aparat to każdy ma inne parametry i ich zamiana to jest ryzyko...

Awatar użytkownika
ŁyQ
Posty: 181
Rejestracja: 18 października 2008, 22:36
Marka: Opel Manta B GT/E
Silnik: 2.0 S
Rok produkcji: 1982
Lokalizacja: Strzelno

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: ŁyQ » 17 maja 2012, 17:55

Podłączę się do tematu, założyłem aparat od 2.0S do silnika 2.2, z tym że na silniku 2.2 blok ma oznaczenie 2.0S a głowica 2.2E. Lepiej zapakować aparat który był przy tym 2.2 czy ten od 2.0 może zostać jak myślicie? Dodam że obydwa aparaty różnią się numerami.
"Bo czerwone są szybsze..."

Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 145
Rejestracja: 10 czerwca 2008, 09:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Kowal » 17 maja 2012, 19:10

Wydaje mi się, że ważniejszy jest dół silnika, niż głowica, jeśli chodzi o dobór aparatu. Pomiędzy 2.0S, a 2.0E różnica występuje jedynie w kątach otwierania/zamykania zaworów i to o 2 stopnie. Zarówno czasy trwania wlotu/wylotu jak i wymiary dołu są takie same. Chyba najlepiej zostawić aparat od 2.0S. Dobrze byłoby sprawdzić numery aparatu, bo może już ktoś kiedyś zrobił roszadę i aparat wcale nie jest od 2.0S (jak to ma miejsce u mnie). Zastanawia mnie, czy aparaty od 2.0E/2.2E mają możliwość zamontowania klasycznego przerywacza zamiast układu Halla, co za tym idzie czy jedyną różnicą pomiędzy aparatem 2.0S, a 2.0E jest "wsad", a reszta jest identyczna? I czy różnica pomiędzy aparatami jest wyłącznie w elemencie odśrodkowego regulatora momentu zapłonu, czy różnią się też podstawki przerywacza (różnica w podciśnieniowej regulacji wyprzedzenia zapłonu)?
Zdaję sobie sprawę, że brnę w temat dość głęboko, ale niezwykle mnie to zaciekawiło ;)

Awatar użytkownika
czaroodziej1
Posty: 172
Rejestracja: 05 maja 2011, 11:40
Marka: opel manta xxl
Silnik: 2,2 cih 195ps
Rok produkcji: 1986
Gadu-Gadu: 0
Lokalizacja: W-wa

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: czaroodziej1 » 17 maja 2012, 19:58

wiem tyle ze bankowo moduł elektroniczny z 2,2 nie pasuje pod 2,0...
co do 2,0 S z głowicą 2,2 to raczej wsadził bym elektronika niż pozostał na stykowym... a jaki to jest pytanie pewnie raczej od 2,2 ...
ps odpalałeś już ten silnik z dołem 2,0 i głowicą 2,2?

Awatar użytkownika
ŁyQ
Posty: 181
Rejestracja: 18 października 2008, 22:36
Marka: Opel Manta B GT/E
Silnik: 2.0 S
Rok produkcji: 1982
Lokalizacja: Strzelno

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: ŁyQ » 17 maja 2012, 20:43

tak odpalałem nawet przejechałem nim jakieś 20km
"Bo czerwone są szybsze..."

Awatar użytkownika
czaroodziej1
Posty: 172
Rejestracja: 05 maja 2011, 11:40
Marka: opel manta xxl
Silnik: 2,2 cih 195ps
Rok produkcji: 1986
Gadu-Gadu: 0
Lokalizacja: W-wa

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: czaroodziej1 » 17 maja 2012, 21:58


Awatar użytkownika
ŁyQ
Posty: 181
Rejestracja: 18 października 2008, 22:36
Marka: Opel Manta B GT/E
Silnik: 2.0 S
Rok produkcji: 1982
Lokalizacja: Strzelno

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: ŁyQ » 17 maja 2012, 22:09

Ja tego nie składałem, ten silnik siedział w jakimś rekordzie, silnik został wyremontowany przez gościa od którego go kupiłem, nie mam pojęcia czy coś tam dłubał.
"Bo czerwone są szybsze..."

Awatar użytkownika
GT350TA
Posty: 79
Rejestracja: 08 lipca 2007, 11:03
Marka: Opel
Silnik: 1.9 S
Rok produkcji: 1973
Gadu-Gadu: 4376872
Lokalizacja: Wrocław

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: GT350TA » 18 maja 2012, 09:16

Można zamontować aparat z hallem do silnika gaźnikowego, mam tak u siebie i działa bez problemów. Potrzebna jest mała wiązka, moduł i cewka odpowiednia żeby to połączyć w całość (w przypadku aparatu z 2.0E, nie wiem jak z 2.2).
Tak jak napisał Czarek, lepiej zrobić podebrania, wystarczy raz nieostrożnie źle zredukować i zawory pogięte nawet jeśli teraz nie dotykają tłoków. Inna sprawa że bez planowania taki silnik ma stopień sprężania około 8.0:1, ciekaw jestem jak to jeździ.

Awatar użytkownika
czaroodziej1
Posty: 172
Rejestracja: 05 maja 2011, 11:40
Marka: opel manta xxl
Silnik: 2,2 cih 195ps
Rok produkcji: 1986
Gadu-Gadu: 0
Lokalizacja: W-wa

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: czaroodziej1 » 18 maja 2012, 09:28


rafal_b
Posty: 324
Rejestracja: 12 października 2009, 11:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: rafal_b » 22 maja 2012, 16:40

Kowal, a możesz podzielić się tabelą numerów aparatów w zależności od wersji i pojemności silnika ? Rozumiem, że model samochodu Manta/Ascona/Rekord nie mają znaczenia ?
Qbass - czy różnice o których mówisz dotyczą stykowych czy również bezstykowych aparatów ? W bezstykowym nie ma odśrodkowego przyspieszacza - jest moduł zapłonowy. A ten sam moduł zapłonowy jest i do CIH i do OHC, od 1.3 do 2.8, i dla całej masy innych silników... pozostaje tylko puszeczka przyspieszacza opdciśnienia - a czy jej charakterystyka ma jakkolwiek istotny wpływ ?
Rafał

Awatar użytkownika
Kowal
Posty: 145
Rejestracja: 10 czerwca 2008, 09:58
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Aparat zapłonowy CIH

Postautor: Kowal » 23 maja 2012, 17:11

Tak więc:
1.2 - 0 231 170 261
1.2S - 0 231 170 261; 0 231 176 111
1.3N - 0 231 170 254 do '81; 0 231 170 254 po 81'
1.3S - 0 231 170 286
1.6N - 0 231 170 153
1.6S - 0 231 170 147 do '77; 0 231 170 236 po '77
1.9N - 0 231 170 225
1.9S - 0 231 170 188
2.0N - 0 231 170 234
2.0S - 0 231 170 188
2.0E - 0 231 170 235
2.4 400 - 0 231 176 090

Różnice pomiędzy aparatami są zarówno w kątach wyprzedzenia regulatora odśrodkowego w zależności od obrotów silnika, jak i w kątach przyśpieszacza podciśnieniowego w zależności od podciśnienia sterującego. Po długich poszukiwaniach znalazłem poniższe zestawienie:
http://www.members.aon.at/opel-manta/pi ... abelle.htm



Wróć do „Silniki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości